Home Tips Start det nye år med gode vaner

Start det nye år med gode vaner

by Minilove.dk

Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de hjemmesider, der linkes til.

Kalenderen siger 2020, og vi har sagt farvel til et gammelt årti og taget hul på et helt nyt. Måske har du allerede et par konkrete nytårsforsæt, som du er godt i gang med, men starten på et nyt år er også et passende tidspunkt at tage beskik af dine vaner på. Sover du dårligt om natten, er du træt af din mobilafhængighed, eller føler du dig generelt bare flad og udkørt? Så kommer vi her med et par bud på, hvordan du kan begynde at ændre dine vaner, så du får en god start på 2020.

Bevægelse

Det er en klassiker i januar. Fitnesscentrene bugner med nye abonnenter, der er ivrige for at komme i form efter en tung jul. Motivation er på sit højeste, men det er, som om lysten forsvinder efter et par måneder, hvor man har tvunget sig selv ud på løbeture og hen til fitnesscentret. Og vi ved jo, at motion giver os mere energi og overskud, men hvordan vedligeholder man januargejsten hele året?

Den mest effektive måde at fuldføre sine intentioner om at dyrke mere motion er måske netop at lade tvangen udeblive og i stedet lade lysten drive værket. Må du slæbe dig selv til en spinning-time eller ud på løberuten, skal du måske indse, at det ikke er den type sport, der passer til dig. Prøv i stedet at finde på nogle former for motion, der giver dig sommerfugle i maven frem for ondt i hovedet. Er du vild med at danse, skal du måske prøve en zumba-time eller et af de moderne barre-hold.

Søvn

Et andet vigtigt, hvis ikke det vigtigste element, når det kommer til vores fysiske og psykiske velvære, er vores søvn. Oplever du også at vende og dreje dig hele natten uden at kunne finde ro? Mange sover dårligt om natten, og det går ud over vores arbejds- og familieliv.

Der kan være mange årsager til, at man sover dårligt, og man kan med fordel sætte sig ned og prøve at finde frem til roden af ens vågne nætter. Måske skal du gå tidligere i seng eller sænke temperaturen i dit soveværelse. Måske skal du ud at investere i en ny pude, dyne eller ligefrem en helt ny seng. Du kan eventuelt kigge forbi www.delfinsengecenter.dk, hvor de kan hjælpe dig med at finde lige præcis den type seng, der passer til dig.

Mobilvaner

I den teknologiske tidsalder, vi lever i, er der mange, der føler sig afhængige af telefonen eller computeren, og hvis du er en af dem, der gerne vil mindske din skærmtid i det nye år, kan du for eksempel prøve at indføre mobilfrie timer eller ligefrem dage. Læg den eventuelt i en skuffe, og giv dig til at lave noget, hvor du bruger dine hænder, så du ikke mærker fraværet af telefonen så meget. Du kan også give dig til at læse den bog, der har ligget og ventet på dit natbord i flere måneder.

Disse ændringer er relativt små, men netop derfor kan de ende med at gøre en stor forskel i det lange løb.

You may also like

Leave a Comment