Home Tips Guide: Sådan får du styr på din søvn

Guide: Sådan får du styr på din søvn

by Minilove.dk

Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de hjemmesider, der linkes til.

Er du en af dem, der står op om morgenen og har lyst til at gå direkte tilbage i seng? Snorker din ægtefælle, eller kan du bare ikke finde ro, når det er meningen, du skal bevæge dig mod drømmeland? En afbrudt eller urolig søvn kan følge dig hele dagen og får dig måske til at vrisse ad dine børn eller kolleger. Her har vi et par tips til, hvordan du kan forbedre dine betingelser for at få en bedre søvn, så du slipper for at bevæge dig gennem hverdagen som en irritabel zombie.

Den rette søvnmængde

Vi har vist alle hørt tommelfingerreglen om, at otte timer er den ideelle tid, man bør sove hver nat. Virkeligheden er nu lidt mere nuanceret, og hvis dine fridage tillader det, kan du med fordel prøve at sove, indtil du vågner af dig selv og så regne ud, hvor mange timer, du har sovet. På den måde får du en indikation af, hvor længe din krop har behov for at sove om natten.

Er man en klassisk natugle, der har fået skubbet sin døgnrytme så meget, at man først går i seng, når fuglene begynder at pippe og står op langt ud på formiddagen, kan man prøve at gå i seng en halv time tidligere hver aften, så man langsomt får døgnrytmen skubbet på plads igen.

Omgivelsernes betydning

Der er intet, der kan udsætte den søde søvn så meget som en dyne, der er for varm eller en pude, der bare ikke vil forme sig efter ens hoved. Det er derfor en god idé at tage et nøje kig på de ting, man sover både på og under. Måske er din seng for hård eller for blød til netop dine præferencer. At skifte disse elementer ud kan gøre en enorm forskel for kvaliteten af din søvn.

Hvis du er beriget med en ægtefælle, der hver nat trækker torsk i land, eller en nabokat, der larmer natten lang, har du sikkert svært ved at få en sammenhængende nats søvn. I dette tilfælde er der ikke meget andet at gøre end at anskaffe sig et par ørepropper designet til at holde nattestøjen ude. Det kan også betale sig at justere på temperaturen i dit soveværelse. Mange nyder at sove i et køligt rum, men måske er du mere til et lunt værelse. Måske skal du prøve at eksperimentere med forskellige temperaturer, så du finder lige præcis den, der hjælper dig med at falde i søvn.

At komme ned i gear

Hvis tankemylder og bekymringer holder nattesøvnen for døren, er det en god idé at arbejde på at tømme hovedet, inden man lægger sig til at sove. Er du typen, der allerede benytter meditation eller mindfulness i din hverdag, kan du nemt bruge disse midler til at forbedre din søvn. Drop fjernsynskiggeriet inden sengetid og brug en halv eller en hel time på at komme ned i gear, så din krop og hjerne er klar til hvile. Der findes masser af hjælpemidler til nybegyndere inden for disse afslapningsmetoder. For eksempel er der flere apps på markedet, der tilbyder hjælp til meditation og specifikt søvnmeditation.

You may also like

Leave a Comment