Home Træning Kom i form (igen)

Kom i form (igen)

by erik1010

Når du har født et barn og overlevet de første måneder med konstant søvnunderskud, har du bevist, at du er sejere end gennemsnittet. Når du først har overvundet modstand i dette format, bliver du måske motiveret til at undersøge, hvad du ellers kan præstere og klare. Fødslen er i den grad hård, og din krop vil helt sikkert være medtaget i et godt stykke tid efterfølgende, men når du er på toppen igen, er det en god idé at finde det urkvindelige instinkt frem, som du viste ved fødslen, og bringe det ind i din kommende træning. Det er nemlig hårdt at have små børn, og det kan i derfor hjælpe, hvis du er i god fysisk form.

Derfor ser vi lidt nærmere på gode og skånsomme måder, hvorpå du kan komme i form efter fødslen – enten for første gang i dit liv eller endnu engang, det vil sige tilbage til dit udgangspunkt før graviditeten og fødslen.

Lyt til din krop

En fødsel er ikke barnemad, og derfor skal du heller ikke gå helt ukritisk i gang med at træne umiddelbart derefter. Du skal være helet, og din muskulatur skal have en god pause efter kraftanstrengelserne. I denne forbindelse er det altid en god idé at rådføre sig hos sin læge. Han/hun ved, hvad man skal være opmærksom på, og han/hun kan give dig grønt lys.

Én ting er, hvornår du træne. Noget andet er, hvornår du har lysttil det. I den unikke tid, hvor dit barn er nyfødt, skal du give dig selv tid til at nyde det. Selvfølgelig kan du træne, hvis du har lyst. Men nøgleordene er her, hvis du har lyst. Du kan altid komme i form, men du kan ikke altid genopleve den første tid med dit barn. Giv dig selv tid, og når du mærker en lyst og en motivation til at træne, så grib den endelig. Det gode ved at træne er i høj grad, at du får fornyet energi til at være sammen med dit barn. 

Sæt realistiske mål

Når du går i gang med at træne, skal du huske at fejre de små sejre. Du skal huske at rose dig selv for overhovedet at komme afsted. Hver gang du løsriver dig fra ”baby-boblen”, er det en sejr i sig selv.

I forhold til træningen er det også vigtigt at sætte realistiske mål. Der er ikke noget så utilfredsstillende som at sætte sig en lang række mål, som man efterfølgende må erkende, at man ikke kan nå. Vær derfor meget opmærksom på at sætte realistiske mål, som der er en reel chance for, at du kan realisere. På den måde er du mest sikker på at få succes med din træning. 

Træn hjemme

En anden rigtig god idé, når man påbegynder sin træning, er at overveje at træne hjemme. Det kan være rigtig rart at komme ud af huset i andre sammenhænge, men lige præcis med træningen giver det god mening at få det klaret derhjemme. Primært fordi det højner chancerne for, at man reelt set får det gjort, når man er hjemme.

Invester eventuelt i en crosstrainer, som er en helt oplagt træningmaskine for dig, som skal starte let og skånsomt op. Samtidig giver den en rigtig god træning for hele kroppen. 

Tag tilskud

Slutteligt skal vi omkring fordelene ved at tage kosttilskud, når du går i gang med træningen efter fødslen. Igen er det fornuftigt at tage en snak med din læge, inden du begynder at tage tilskud. Når du får grønt lys, er det nemt at købe tilskud såsom magnesium, calcium og lignende på nettet.

You may also like

Leave a Comment